Dofinansowania

EKOKREDYT PROSUMENT - Bank Ochrony Środowiska

Możliwość pozyskania dofinansowania w postaci bezzwrotnej dotacji do 40% oraz preferencyjnego kredytu ze środków NFOŚiGW w Warszawie za pośrednictwem BOŚ

Oferta skierowana jest do:

  • osób fizycznych posiadających prawo do dysponowania budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym albo prawo do dysponowania budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w budowie
  • wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych zarządzających budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi

Przez „dysponowanie” nieruchomością należy rozumieć:
a) prawo własności (w tym współwłasność)
b) użytkowanie wieczyste

Wsparciem finansowym objęte są przedsięwzięcia polegające na zakupie i montażu mikroinstalacji odnawialnych źródeł do produkcji energii elektrycznej (systemy fotowoltaiczne o zainstalowanej mocy elektrycznej do 40 kWp)

Preferencyjne finansowe:

Dofinansowanie w formie kredytu wraz z dotacją łącznie do 100% kosztów kwalifikowanych instalacji wchodzących w skład przedsięwzięcia, w tym:

  • w formie dotacji:
    – do 40% dofinansowania w roku 2016
    – do 30% dofinansowania po roku 2016
  • w formie kredytu preferencyjnego o:
    – oprocentowaniu w wysokości 1% w skali roku
    – wynagrodzenie banku z tytułu realizacji umowy kredytu wraz z dotacją pobierane jest od beneficjenta w okresie kredytowania, w wysokości nie przekraczającej 3% kwoty wypłaconego kredytu w pierwszym roku kredytowania i 1,5% rocznie aktualnego stanu zadłużenia w każdym kolejnym rozpoczętym okresie rocznym kredytowania; od kwoty dotacji ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji;
    – okresie kredytowania do 15 lat

Okres kredytowania uzależniony jest od:

  • okresu gwarancji jakości na główne elementy instalacji wystawionej przez Producenta
  • faktu wystawienia przez inny bank na zlecenie Wykonawcy oraz Producenta gwarancji bankowych na rzecz banku kredytującego
  • formy zabezpieczenia kredytu

Okres kredytowania do 5 lat

  • gwarancja jakości Producenta na okres min. 5 lat
  • rękojmia wykonawcy na okres nie krótszy niż 3 lata

Okres kredytowania przekraczający 5 lat i nie dłuższy niż 10 lat

  • gwarancja jakości Producenta na okres min. 5 lat
  • rękojmia Wykonawcy na okres nie krótszy niż 3 lata
  • gwarancja bankowa Producenta na okres 5 lat
  • gwarancja bankowa Wykonawcy na okres 5 lat

W przypadku braku gwarancji bankowych Producenta i/lub Wykonawcy, Bank dopuszcza inne formy zabezpieczenia takie jak: kaucja (na cały okres kredytowania), zastaw rejestrowy na lokatach, cesja wierzytelności z rachunku bankowego z blokadą środków, poręczenie osoby trzeciej o dobrej kondycji finansowej, zastaw rejestrowy na płynnych aktywach, w szczególności na papierach wartościowych.

Okres kredytowania przekraczający 10 lat i nie dłuższy niż 15 lat

  • gwarancja jakości Producenta na okres min. 5 lat
  • rękojmia Wykonawcy na okres nie krótszy niż 3 lata
  • poręczenie osoby trzeciej o dobrej kondycji finansowej wraz z oświadczeniem o poddanie się egzekucji na cały okres kredytowania
  • gwarancja bankowa Producenta minimum na okres 5 lat
  • gwarancja bankowa Wykonawcy minimum na okres 5 lat

W przypadku braku gwarancji bankowych Producenta i/lub Wykonawcy Bank dopuszcza inne formy zabezpieczenia takie jak: kaucja, ubezpieczenie efektywności pracy instalacji fotowoltaicznej, zastaw rejestrowy na lokatach, cesja wierzytelności z rachunku bankowego z blokadą środków, zastaw rejestrowy na płynnych aktywach, w szczególności na papierach wartościowych.

Bankowa gwarancja należytego wykonania zobowiązania z tytułu gwarancji jakości wymagana będzie od Producentów na kwotę 10 % wartości urządzeń oferowanych w ramach programu „Prosument” – minimum 500 tysięcy PLN.
Bankowa gwarancja należytego wykonania zobowiązania z tytułu rękojmi wymagana będzie od Wykonawców na kwotę 10% montowanych w ramach Programu Prosument instalacji – minimum 150 tysięcy PLN.

Ważna informacja
Uzyskanie dofinansowania na zakup i montaż instalacji w formie kredytu wraz z dotacją w ramach Programu Priorytetowego „Prosument” uniemożliwia skorzystanie z systemu taryf gwarantowanych, który wprowadza ustawa o odnawialnych źródłach energii dla instalacji oddanych do użytkowania po 1 stycznia 2016 r.
Inwestorzy, którzy skorzystają z dofinansowania w formie dotacji już dziś mogą, zgodnie z Prawem Energetycznym, sprzedawać nadwyżki do sieci po cenie równej 80% średniej ceny rynkowej.
Od stycznia 2016 r., zgodnie z ustawą o OZE, będą uzyskiwać 100 % tej ceny oraz korzystać z zasady net-meteringu (rozliczania różnic energii z operatorem w okresach półrocznych), nie będzie natomiast mógł korzystać z systemu taryf gwarantowanych.

Warunki uzyskania finansowania ze środków NFOŚiGW

KROK 1 POZYSKANIE KREDYTU

Do ubiegania się o kredyt wraz z dotacją potrzebne Ci będą:

  • zaświadczenie o dochodach, lub inne dokumenty dotyczące źródła i wysokości dochodu pozwalające na dokonanie oceny zdolności kredytowej
  • wniosek o udzielenie Kredytu wraz z dotacją, zawierający podstawowe informacje o inwestorze
    i inwestycji
  • projekt instalacji, zawierający w szczególności:-schemat przedmiotowej instalacji wraz z licznikiem energii (jeśli instalacja licznika wynika z wymagań określonych w załączniku „Wymagania techniczne” do programu „Prosument”)
    -opis instalacji wraz z parametrami technicznymi urządzeń (w tym: moc, sprawność, uzysk)
    -kosztorys / harmonogram rzeczowo-finansowy
    -potwierdzenie przez projektanta spełnienia wymagań programu „Prosument” określonych w załączniku „Wymagania techniczne” dla każdego zastosowanego rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej NFOŚiGW, aktualnym na dzień złożenia wnioskusporządzony przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności instalacyjnej
  • dokumenty potwierdzające zgodności projektowanych urządzeń z odpowiednią normą techniczną
  • dokumenty potwierdzające prawo dysponowania budynkiem mieszkalnym lub budynkiem mieszkalnym w budowie
  • kopia prawomocnego pozwolenia na budowę lub kopia zgłoszenia zamiaru wykonywania budowy lub robót budowlanych z potwierdzonym wpływem przez właściwy organ lub oświadczenie, że do realizacji przedsięwzięcia nie jest wymagane zarówno pozwolenie na budowę, jak i zgłoszenie zamiaru wykonywania robót budowlanych
  • dokumenty służące do oceny dopuszczalności pomocy de minimis – w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną
  • oświadczenie, że wnioskodawca nie uzyskał i nie będzie się ubiegał o dofinansowanie całych lub części kosztów przedsięwzięcia, objętych finansowaniem w ramach programu priorytetowego, z innych środków publicznych
  • dokumenty tożsamości oraz inne dokumenty wymagane przez Bank lub NFOŚiGW.

Sprawdź, czy zgromadziłeś wszystkie wymagane dokumenty z załączoną listą.

KROK 2 URUCHOMIENIE KREDYTU I WYPŁATY DOTACJI

Warunkiem uruchomienia kredytu i wypłaty dotacji jest:

  • zawarcie umowy kredytu wraz z dotacją
  • przedłożenie przez Kredytobiorcę umowy z wykonawcą zawierającej m.in.:
    -zobowiązanie do montażu instalacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami producenta
    -potwierdzenie przez Wykonawcę spełnienia przez instalację wszystkich kryteriów programu „Prosument”
    -określenie przez Wykonawcę gwarantowanej wielkości rocznego uzysku energii z instalacji, który to parametr może służyć do weryfikacji działania instalacji poprzez porównanie ze wskazaniami liczników wyprodukowanej energii
    -odpowiedzialność wykonawcy z tytułu rękojmi w okresie 3 lat od daty uruchomienia
  • przedstawienie gwarancji producenta urządzeń wchodzących w skład finansowanej instalacji, której treść powinna obejmować w szczególności:
    -informację na temat nazwy i adresu producenta lub jego przedstawiciela w Polsce
    -wskazanie czasu trwania gwarancji, który nie może być krótszy niż 5 lat
    -wskazanie zasięgu terytorialnego ochrony gwarancyjnej, który powinien obejmować obszar całej Rzeczypospolitej Polskiej
    -określenie uprawnień przysługujących w przypadku stwierdzenia wady – zobowiązanie do usunięcia wady poprzez bezpłatną naprawę lub wymianę urządzenia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty zgłoszenia wady przez Kredytobiorcę
    -stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień wynikających
    z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanejoświadczenie dotyczące spełnienia wymagań technicznych określonych w programie „Prosument”
  • ustanowienie prawnych zabezpieczeń spłaty kredytu (w przypadku zastawu rejestrowego za prawne ustanowienie zabezpieczenia rozumie się przedstawienie w Banku potwierdzenia złożonego w odpowiednim sądzie wniosku o ustanowienie zastawu rejestrowego wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty)
  • wniesienie prowizji przygotowawczej

Po zrealizowaniu przedsięwzięcia należy złożyć w Banku łącznie dokumenty potwierdzające osiągnięcie efektu rzeczowego:

  • protokół potwierdzający końcowy odbiór przedsięwzięcia wraz z potwierdzeniem spełnienia przez przedsięwzięcie wymagań programu określonych w załączniku „Wymagania techniczne” do programu „Prosument” dla każdego zastosowanego rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej NFOŚiGW, aktualnym na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie
  • umowę regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej
    w instalacji oraz koncesję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (o ile są wymagane)
  • faktury potwierdzające poniesienie kosztów kwalifikowanych (kredyt wypłacany jest bezgotówkowo na podstawie faktur dotyczących kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia)

KROK 3 UTRZYMANIE DOTACJI

By utrzymać dotację należy:

  • utrzymać efekt przedsięwzięcia przez okres nie krótszy niż trzy lata, licząc od dnia jego osiągnięcia, tj. zrealizowania przedsięwzięcia (Okres Trwałości)
  • przekazywać dane o wielkości produkcji energii ze źródeł odnawialnych zgodnie z warunkami określonymi w umowie o kredyt wraz z dotacją
  • przechowywać wszelkie dokumenty dotyczące kredytu wraz z dotacją oraz realizacji przedsięwzięcia przez okres wymagany prawem dla przechowywania dokumentacji podatkowej, nie krótszy jednak niż 5 lat liczonych od upływu roku kalendarzowego, w którym uzyskano dotację
  • umożliwić przeprowadzenie przez Bank oraz NFOŚiGW (lub osoby wskazane) kontroli realizacji przedsięwzięcia i kontroli jego trwałości

Wymagania wobec montowanych urządzeń:

Każda instalacja odnawialnego źródła energii realizowana w ramach programu „Prosument” musi spełniać obligatoryjne wymagania określone w załączniku „Wymagania techniczne” do programu NFOŚIGW.

Zgodnie z „Procedurą wyboru przedsięwzięć” określoną w części 2b) programu priorytetowego wymagane jest:

  • potwierdzenie przez Projektanta spełnienia wymagań programu dla każdego zastosowanego rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie ze wzorem określonym przez NFOŚiGW aktualnym na dzień złożenia wniosku – wypełniane przez Projektanta instalacji
  • potwierdzenie spełnienia przez przedsięwzięcie wymagań programu dla każdego zastosowanego rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie ze wzorem określonym przez NFOŚiGW – wypełniane przez Instalatora

Ważna informacja

Wymagana jest gwarancja Producentów głównych elementów urządzeń na okres nie krótszy niż 5 lat od daty uruchomienia instalacji.

Wymagania wobec Projektanta

Projektant musi posiadać uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności instalacyjnej.

Wymagania wobec Producentów urządzeń

Każdy producent instalacji realizowanej w ramach programu „Prosument” musi przedstawić gwarancję jakości głównych elementów urządzeń, której treść powinna obejmować w szczególności:

-informację na temat nazwy i adresu Producenta lub jego przedstawiciela w Polsce
-wskazanie czasu trwania gwarancji, który nie może być krótszy niż 5 lat
-wskazanie zasięgu terytorialnego ochrony gwarancyjnej, który powinien obejmować obszar całej Rzeczypospolitej Polskiej
-określenie uprawnień przysługujących w przypadku stwierdzenia wady – zobowiązanie do usunięcia wady poprzez bezpłatną naprawę lub wymianę urządzenia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty zgłoszenia wady przez kupującego
-stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień Kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej

oświadczenie dotyczące spełnienia wymagań technicznych określonych w programie „Prosument”

5-letnia gwarancja jakości wymagana jest dla modułu fotowoltaicznego

Ważna informacja

W przypadku, gdy Producent przedstawi bankową/ubezpieczeniową gwarancję należytego wykonania zobowiązania z tytułu gwarancji jakości, na kwotę 10 % wartości urządzeń oferowanych w ramach programu „Prosument” – minimum 500 tysięcy PLN, bank złagodzi wymagania dotyczące zabezpieczenia kredytu.

Wzory dokumentów


Wymagania wobec Wykonawców instalacji

Każdy Wykonawca instalacji realizowanej w ramach programu „Prosument” musi zawrzeć w umowie z Klientem informacje obejmujące w szczególności:

-oświadczenie dotyczące posiadania uprawnień do montażu instalacji, zgodnie z wymogami programu „Prosument”
-oświadczenie dotyczące potwierdzenia spełnienia przez przedsięwzięcie wymagań programu „Prosument”
-oświadczenie dotyczące gwarantowanej wielkości rocznego uzysku energii z instalacji/przedsięwzięcia
-wydłużenie okresu obowiązywania odpowiedzialności Wykonawcy z tytułu rękojmi do minimum 3 lat
-zobowiązanie do usunięcia wady fizycznej instalacji zgodnie z żądaniem Kupującego w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty zgłoszenia wady przez Kupującego

Ważna informacja

W przypadku, gdy Wykonawca przedstawi bankową/ubezpieczeniową gwarancję należytego wykonania zobowiązania z tytułu rękojmi, na kwotę 10 % wartości instalacji montowanych w ramach programu „Prosument” – minimum 150 tysięcy PLN, bank złagodzi wymagania dotyczące zabezpieczenia kredytu.

Wzory dokumentów

Do pobrania niezbędne dokumenty:

Więcej informacji o warunkach uzyskania dofinansowania w programie „Prosument” na www.nfosigw.gov.pl.